الاهرام

اهرام الجمعة
اقترح علي جريدة الاهرام الأسبوعي أنهم يعملوا ملحق اسمه "صحافة" يكون فيه كل مقالات الجريدة و يسيبوا الجريدة للإعلانات بس ... مش معقول كم الإعلانات في الأهرام بتاع يوم الجمعة ده!!!! أنا بقيت مش عارف أيه الأصل؟؟ أنها جريدة و فيها إعلانات و مقالات و تحقيقات بالأضافة إلي بعض الإعلانات علشان الجريدة تكسب و لا هي جريدة إعلانية فيها شوية مقالات !!!
بريد الجمعة
اعتقد أن بريد الجمعة من اشهر الصفحات الموجودة بالصحافة العربية عموماً و أشهر صفحة في جريدة الأهرام خصوصا ... لكن الوضع أختلف تماماً بعد موت الأستاذ عبد الوهاب مطاوع - يرحمة الله - ... الصفحة كانت الأول كاملة وفيها رد علي أكثر من قصة من قصص الحياة اللي بيبعتها الناس له علشان يجدوا الحل الذي دائماً ما يكون حل مقنع و واقعي و مدعم بالاستشهادات والاراء السديدة للأستاذ عبد الوهاب ...
أما الان و بعد أن أصبح خيري رمضان هو كاتب الصفحة لم أعد استطيع أن أصدقه في حل مشكلات الباب كما تعودت من أستاذ عبد الوهاب و الصفحة اصبحت نصف صفحة و الباقي إعلانات
الشباب
كنت متابع جيد للأستاذ عبد الوهاب مطاوع في مجلة الشباب و اللي كان رئيس تحريرها لسنوات طويلة و كنت معجب جداً بأراه و أفكاره الجميلة و ببقية المقالات و التحقيقات زي أنيس منصور و محمود السعدني و د.مصطفي محمود و صلاح منتصر و غيرهم ... كانت فعلاً مجلة تثقفية من الدرجة الاولي أما الان فالشباب أصبحت شبيه بمجلة النجوم !!!
عدد الكتاب قل بدرجة كبيرة و اهتمامات المجلة اتغير وأصبحت مهتمة بالسينما و الفن و لقاء الفنانين و بعض التحقيقات التافهة و اللي ملهاش أهمية خالص !!!
ما فيش حاجة بقت زي الأول ... و ما حدش حد بيهتم بالكلمة المفيدة والاعلام الهادف ... و اللي يغيظ بقي أن أعرف أن المؤسسات الصحفية الكبيرة زي الأهرام بتخسر ملايين و بتأخذ دعم من الدولة طيب ما تدعموا حاجة عدلة !
انتهي

ليست هناك تعليقات: