يوتيوب و أخواته

أظن ما فيش حد دلوقتي في العالم بيستخدم الأنترنت و مش بيستخدم اليوتيوب لأنه بقي نمط من أنماط الحياة أو Life Style يعني ... أياً كان أستخدامك للأنترنت فأنت أكيد بتستخدمه ... أنا مثلاً بستخدم المواقع في مشاهدة البرامج اللي بتفوتني من علي التليفزيون أو بمعني أصح ما برداش أتفرج عليها في التلفزيون علشان ما اقعدتش أتفرج علي إعلانات مدتها 5 دقايق في كل فاصل إعلاني و بالتالي يكون مدة مشاهدة الحاجة اللي حابب أتفرج عليها تقرباً ضعف المدة الطبيعة ... ده غير أن الأعلانات بقت سخيفة اوي و الواحد بينسي أساساً هو كان بيتفرج علي ايه ؟!!؟
أنا فاكر مثلاً أن فيلم زي النهاردة بتاع أحمد الفيشاوي كان جي علي روتانا سينما من حوالي 3 شهور و أنا قلت خلاص هتفرج عليه .. لأني عارف أن الفيلم ده كان كويس .. بدأ الفيلم الساعة 8 و لغاية الساعة 9:45 ما كنش الفيلم خلص و كان تقريباً ما عداش منه غير تلتينه بس وعدد الأعلانات المعروضة لا يمكن حصرها و ده خلاني أقوم من قدام الفيلم و لسه لغاية دلوقتي ما أتفرجتش علي الفيلم كامل !!!
المهم ... أنا بقيت بوفر وقتي وأعصابي من الفرجة علي الأعلانات و بتفرج علي اليوتيوب علي اللي أنا عايزه ... كمان أنا بحب أتفرج علي الأنيمي و ده طبعاً ما أكثره علي اليوتيوب وقنوات الأنيمي علي اليوتويب كثير جداً و جميلة جداً ...
و كمان بدأت مؤخراً أني أشوف بعض المحاضرات العلمية لأنها بتبقي فعالة جداً و بتنجز جداً في الوقت و بتحسسك أنك قاعد في كلية و بتدرس مش باقي بس غير أن المحاضر يقولك قوم حل علي السبورة :)
دا أنا أكتشفت كمان أن في حاجة اسمها YouTube Education و دي خاصة بالمحاضرات العلمية في الجامعات العلمية زي جامعة MIT الشهيرة و جامعة Stanford الشهيرة وغيرها من الجامعات العالمية المعروفة بمنهجها العلمي القوي جداً و التي يتمني أن يدرس فيها أي شخص يتمني أن يعيش حياة أفضل ... و الأهم أن هذه المحاضرات مجانية ... يعني مش لازم اشتراك علشان تنزل المحاضرات دي ... المواد مجانية تماماً و مميزة جداً و في محتلف العلوم ... و الأهم من ذلك كله أن الخدمة الجديدة من اليوتيوب و التي تقوم بالترجمة الفورية للكلام في الفيديوهات مفعل في كثير من الفيديوهات دي يعني ببساطة هتتفرج علي المحاضرة و هتشوف الكلام اللي بيتقال بلغته (الأنجليزية) طبعاً الترجمة مش قوية أوي و غالباً بيبقي في كلمات مش واضحة بس ده علي الاقل 70 % من الكلمات واضحة...
حاجة تانية أنا بحبها جداً و بدأت اعملها في اليوتيوب وهي أن أي حاجة أنا عايز اتعلمها مش بقرأ في ها كتاب أو مقالة في الأول أدخل علي اليوتيوب و ابحث عنها و أكيد أكيد هتلاقي لها فيدوات كتير ... هتتعرف علي الحاجة اللي حابب تتعلمها بسرعة و توفر وقت كبير جداً في القراءة ... لان أصل التعلم أننا بتعلم بالمشافهة (شفهياً يعني) الأول فأحنا أتعلمنا نتكلم من البيت والتليفزيون و من كلام الناس قبل ما نتعلم القراءة والكتابة و ندخل مدارس واتعلمنا الكمبويتر من صحابنا قبل ما نقرأ و نعرف هو شغال أزاي و اتعلمنا حاجات كتير جداً من غير ما نقرأ فيها كتب و بتكون طريقة فعالة و بنعرف أزاي الحاجة دي بتم ...
مثلاً أنا دلوقتي بسمع محاضرات في الخرائط الذهنية (Mind Mapping) لأن سمعت عنها كتير و كنت حابب أشوف أزاي أعملها وأقدر امارسها لأن حسيت فعلاً هي أد ايه مهمة بعد ما شفت فيديو بالمصادفة عنه علي اليوتيوب (سأكتب عن هذا الموضوع قريباً إن شاء الله ) و لقيت مئات الفيدوهات عن الموضوع ده و فهمته بسرعة مع أني لما نزلت كتاب عنه من النت لاقيت الموضوع صعب و مافهمتش حاجة عنه !!!
طيب هو في مواقع تاني زي اليوتيوب كده ؟!؟
اه في مواقع كتير جداً للنشر أو الـ Broadcasting
  • مواقع رفع شهيرة زي الـ 4Shared و MegaUpload و Esnips وغيرها ممكن تتتفرج علي الفيدوهات المرفوعة من المستخدمين و ممكن كمان تنقلهم لموقعك أو مدونتك عن طريق خاصية التضمين للفبدوهات (Embeded video)
  • موقع Vimeo و هو موقع تصميمه جميل و فيديوهاته رائعة جداً
  • موقع Academic Earth وده موقع علمي فيه فيدوهات للجامعات العالمية (محاضرات أكاديمية)
  • موقع TED وده بقي اسطورة ... موقع غير عادي و هو عبارة عن فيدوهات اغيير العالم ... كل عالم او صاحب شركة عنده فكرة يعرضها علي الناس في وقت قليل و الفيدوهات موجودة بـ Subtitle بلغات مختلفة منها العربية حالياً في كثير من الفدوهات عن طريق حركة TarjemTED
و في مواقع تانية كتير بس أنا عن نفسي بستخدم اليوتيوب بشكل أساسي لأني بلاقي كل حاجة عليه تقريباً و مش محتاج أني أقعد أدور في مواقع الفيدوهات علشان اعرف أكتر
حاجة أخيرة بقي هي اللي تزعل اوي .. هو أن المحتوي العربي في اليوتيوب و غيرها من المواقع قليل جداً ... أنا الصراحة بدأت أمل من البحث عن حاجة باللغة العربية لانالاستفادة بتبقي قليلة و بحس أني بضيع وقت... و الموجود منها اما مش مفيد و اما غير لائق دينياً و أخلاقياً...!
يعني مثلاً تلاقي أفلام ومسلسلات كاملة ملهاش أي لازمة (زي المسلسلات التركي اللي عدد حلقاتها بالمئات مرفوعة علي اليوتبوب و اهو كله بيسترزق !! طيب أيه لازمته مش كفاية أنها موجوده في التلفزيون !!!
أما الفيديوهات ذات المحتوي الغير لائق دينياً فتلاقي شيعة بتشتم في سُنَة و مسلمين بيشتموا مسيحيين و لا دول فاهمين حاجة و لا دول عارفين حاجة و ما فيش أسلوب لائق في الحوار ولا الكلام و ما فيش حد بيقول رأيه و دليله بأسلوب لائق و اللي مش عاجبه حاجة تلاقيه عامل فيديو و نازل شتيمة في التاني ...
والغير لائق أخلاقياً أقصد الفيديوهات الأباحية اللي بقت بالأجبار عليك بعد ما اليوتيوب حذفت زر الـ Collapse الخاص بالـ Related Video و بقي كل فيديو بتشوفه تلاقيه فيدويهات ماهى في المحتوي بالجنب و ما ينفعش تخفبها و تبقي بتتفرج عن فيدو مثلا بيشرح مميزات الـ iPad تلاقي فيديوهات ملهاش أي لازمة طالعة لك !!!
انا مش عارف اليوتيوب عمل كده ليه في التصميم الجديد مع أنه تصميم احترافي و خفيف و خلي شككل الصفحة رائع جداً !!!
انتهي

هناك تعليقان (2):

A. Mokhtar يقول...

يوتيوب ده بقى عنصر أساسي لا غنى عنه لأي حد بيستخدم النت.

فعلاً في أكثر من موقع أخر ولكن تلاقي اليوتيوب هو المتفوق دائماً في كل المجالات وبكل اللغات، وإن كان ده يرجع للمستخدم، يعني الناس لو اهتمت بموقع تاني تخليه أجمد من يوتيوب لأن ببساطة كل إللي عليه من الناس مش من الموقع.

بالنسبة للمحتوى العربي، فللأسف هو فعلاً ليس له مكانة ظاهرة فالموقع، وبرضو بسبب المستخدمين، لأن غالباً زوار الموقع أو بمعنى أصح الزوار إللي بترفع فيديوهات عليه من الوسط العربي بيكونوا شباب، وكما هو الحال معروف مش هتلاقي منهم غير هيافات أو أشياء مخلة للأسف يتباهون بتقديمها، ولكن لعدم التعميم، هناك والحمد لله مجموعة من الشباب العربي يقدمون أشايء مفيدة ومهمة، ولكن للأسف لسة نسبتها قليلة سواء بالمقارنة مع المحتوى العربي الآخر الغير هادف أو بالمقارنة مع المحتوى الهادف الغير عربي.

أخيراً، رغم إن اليوتيوب هو فعلاً احسن طريقة لتعلم أي شيء (غالباً)، ولكني اعتبره مجرد مرشد أو بداية أنطلاق يلزم بعدها الرجوع للكتب وغيرها من المصادر.

A.Elkasas يقول...

اه طبعاً انا معاك يا مختار
هو وسيلة للتعلم في البداية بس مش وسيلة نهائية للتعلم مجرد استفتاح كده علشان تعرف انت عايز تقرأ أيه و تقرأ كتب أيه عشان ماتضيعش وقت
اما المحتوي العربي فأنا ما قلتش انه كله وحش في محتوي كويس بس بالنسبة للمحتوي الكلي المفيد قليل أما بالنسبة للمحتوي الكلي باللغات الأخري فتقريباً مش موجودة!!!!
شد حيلك بقي يا مخ علشان تزود المحتوي العربي المفيد (: