Ideas Notebook

أول ما أكتبه في My Ideas Notebook هو هذه التدوينة
في البداية أنا سألت نفسي كام فكرة بتيجي علي بالي في اليوم الواحد ... عد كده ... كتيييييير ... طيب كام فكرة بيتم تنفيذها ... فكر كده ... قلييييل ... !
طيب هي الافكار دي بتروح فين ؟ ... أكيد بتمشي ... ما هي مش لاقيه مكان مناسب لها علشان تقعد ... طيب ما تروح في مكان تاني أحسن علشان تقدر تعيش و تأكل عيش ...!
الخلاصة علشان مش عايز اطول ... هو حبس تلك الأفكار في مكان ... و الرجوع عليها إليها و المفاضلة بينها و معرفة أيها أكثر قابلية للتنفيذ ... جهداً ووقتاً ومالاً ... و من ثم أخذ القرار المناسب ...
أنا أخدت قرار أن يكون لي ideas notebook بحيث أي فكرة تيجي في دماغي تكون أكتبها و بعدين أبقي اشوفها ... تنفع و للا لأ و بكده مش هنسي حاجة و هعرف أنا عايز ايه ...
والله انا كان بيجي عليً وقت يبقي دماغي فيها أفكار كتير جداً و لكن أول ما اقعد علشان افتكرها ... كأن شيئاً لم يكن ...
راحت فين ...؟ روحت عند مامتها !

هناك تعليقان (٢):

غير معرف يقول...

فعلاً فكرة جامدة
الواحد لما يبقى مشغول تبقى دماغه عمال بنزل عليها أفكار زي المطر
وأول ما بيقى فاضي مايلاقيش ولا فكرة.

بس مش شرط تروح عند مامتها، ممكن تتفسح شوية وتيجي... LOL

سكندري يقول...

حبيبي يا مخ
انت دمك زي العسل و الله
و الحمد لله أن التدوينة عجبتك
من بعض ما عندكم